پايان استعمار پرتغال در هند
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
پايان استعمار پرتغال در هند
نوشته شده در دو شنبه 13 دی 1389
بازدید : 24
نویسنده : مولوی
49 سال پيش در روز 17 دسامبر سال 1961 ميلادي جواهر لعل نهرو ، نخست وزير هند موفق شد بندرگوا آخرين مستعمره پرتغال در شبه قاره هند را باز پس گيردو به استعمار پرتغال در شبه قاره هند خاتمه دهد.

در سال 1954 ميلادي ، هند پس از مذاكره با فرانسه مستعمرات اين كشور در خاك كشور مستقل هند را بازپس گرفت.

اما ، حكومت ديكتاتوري سالازار در پرتغال از بازپس دادن بندر گوا واقع در 400 كيلومتري جنوب بمبئي به هند خودداري كرد.

پرچم پرتغال از سال 1510 ميلادي كه بندر گوا توسط آلفونسو دوآلبوكرك تصرف شده بود بر فراز اين بندر كه لقب «مارس پرتغال» را داشت ، برافراشته بود.

بندر گوا در واقع پايتخت امپراتوري پرتغال هند شرقي محسوب مي شد.

پرتغال تجارت وسيعي را در اين منطقه به راه انداخته بود كه از شبه جزيره عربستان تا متصرفات اين كشور در آسياي جنوب شرقي گسترش داشت.اما با گذشت سال ها پرتغال بسياري از بنادري كه تصرف كرده بود را از دست داد.

جواهر لعل نهرو نخست وزير هند كه از مذاكرات با پرتغال براي بازپس گرفتن بندر گوا نتيجه نگرفته بود به ارتش هند دستور مي دهد به سوي بندر گوا حركت كند.

اين قدرت نمايي نظامي پرتغال را متقاعد مي كند تا بدون خونريزي بندر گوا را ترك نمايد.

به اين ترتيب ، در روز 17 دسامبر سال 1961 ميلادي جواهر لعل نهرو ، نخست وزير هند ، با توسل به زور اما بدون خونريزي بندر گوا را از كشور پرتغال بازپس مي گيرد و به استعمار پرتغال در شبه قاره هند خاتمه مي دهد.

بهرام افتخاري



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: